A gyászoló örökösök számára sok esetben kulcskérdés, hogy néhány hónap alatt zárul le a hagyatéki eljárás vagy évekbe telik, mire az örökségükhöz jutnak. Bár az ügymenetnek törvényben meghatározott szabályai vannak, az örökösök is sokat tehetnek azért, hogy minél rövidebb idő alatt záruljon le a folyamat. Az eljárások a 2018 óta működő elektronikus pénzintézeti megkereső rendszernek köszönhetően is felgyorsultak.
Sokan gondolják, hogy az örökség vagyonelemeinek feltárása a hatóságok feladata, de ez nem igaz. Az önkormányzat hagyatéki leltárelőadója és a közjegyző nem nyomoznak az örökhagyó vagyona után. A közjegyző hivatalból nem keresi meg az összes magyarországi vagy külföldi bankot, hogy volt-e valamelyiknél számlája az elhunytnak, hanem csak a hagyatéki leltárban feltüntetett információk alapján kér adatokat a pénzintézetektől. Az örökösök feladata, hogy a hagyatékhoz tartozó vagyon (az esetleges adósságokat is beleértve) összegyűjtése. Az önkormányzat munkatársa és a közjegyző ugyanis nem ismeri az örökhagyó körülményeit, nem tudhatja, mely pénzintézeteknél voltak megtakarításai vagy hiteltartozásai, milyen ingatlanokkal és ingó vagyontárgyakkal rendelkezett.
A közjegyzők tapasztalatai azt mutatják, hogy érdemes az örökösöknek minél pontosabban összeszedni a rendelkezésre álló információkat és minél előbb megosztani a hatóságokkal, mert annál hamarabb lezárulhat a hagyatéki eljárás. Célszerű kutakodni egy kicsit az emlékezetükben: ha például az örökhagyó várta a sorsolás napját, akkor valószínűleg volt gépkocsinyeremény betétje. Bankszámlája manapság majdnem mindenkinek van, amelyről megtalálhatók a bankszámlakivonatok, így kiderül, hogy mely pénzintézeteknél érdemes keresni a vagyonelemeket.
A hagyatéki eljárásról szóló törvény felhatalmazza a közjegyzőket arra, hogy a hagyatéki vagyon megállapításához adatokat igényeljenek a pénzintézetektől az örökhagyó náluk kezelt vagyonáról. Ez a megkeresés korábban postai úton történt, és ha sok pénzintézettől kellett adatot kérnie a közjegyzőnek, meglehetősen elhúzódott az eljárás. 2018 óta a közjegyzők már egy elektronikus rendszeren keresztül kérdezik le az adatokat, így lerövidül a megkeresés időszaka, és a postaköltség megtakarításával olcsóbb is az eljárás. A pénzforgalmi szolgáltatók általában 1-2 napon belül reagálnak a közjegyzők elektronikus megkeresésre, és a folyamat akkor sem tart tovább 2-3 hétnél, ha pontos információk hiányában sok pénzintézetet kell megkeresni. Így is sokkal gyorsabb az eljárás, mint amikor postán kellett adatot igényelni az összes banktól és heteket várni a válaszra.
Az elektronikus pénzintézeti megkereső rendszer alkalmazásával elkerülhető, hogy kimaradjanak az alaphagyatéki eljárásból az örökösök által nem ismert pénzintézeteknél kezelt vagyontárgyak. Korábban gyakran előfordult, hogy az örökhagyó „elfelejtett” bankszámlájára csak a hagyatéki eljárást követően, évek múltán derült fény, és csak egy újabb, költség- és időigényes póthagyatéki eljárásban rendeződött a számla sorsa.