Legyen szó lakás, üzlethelyiség, termőföld, üzletrész, gépjármű vagy egyéb vagyontárgy adásvételéről, a közjegyzők segítenek elkészíteni a szerződést, elintézik a földhivatali vagy más hatósági ügyeket, valamint teljes körű tájékoztatást nyújtanak a szerződő felek számára a jogaikról és a szerződéshez kapcsolódó kötelezettségeikről (például illetékfizetés, hatóságok megkeresése stb.).
Miért jár jól, ha közjegyzőnél köti meg adásvételi szerződését?
- Közvetlen végrehajthatóság
A közjegyző által készített szerződés, amely közokiratnak minősül, különleges bizonyító erővel bír és egyéb feltételek fennállása esetén közvetlenül végrehajtható. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az egyik fél nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségét – például a vételár határidőben történő megfizetését –, a másik félnek nem kell bírósághoz fordulnia és hosszú éveken keresztül pereskednie az igazáért, hanem közvetlenül végrehajtást indíthat, amivel sokkal gyorsabban hozzájuthat követeléséhez. Vagy, ha az eladó nem bocsátja a vevő birtokába az eladott ingatlant, úgy a vevő kérheti végrehajtás keretében az ingatlan kiürítését. A közjegyző ennek érdekében végrehajtási záradékkal látja el a közokiratot, vagyis ez alapján a végrehajtó közvetlenül, peres eljárás nélkül behajtja az adott követelést, kikényszeríti az adott cselekményt.
- Földhivatali és egyéb ügyintézés
A közjegyző leveszi az ügyfelek válláról a földhivatali és egyéb hatósági ügyintézés terhét is, valamint segít az egyéb iratok elkészítésében is (pl. ingatlan nyilvántartási kérelem, NAV adatlap, esetleg külön bejegyzési engedély). A szükséges iratokat a szerződéskötést követően közvetlenül a közjegyző küldi meg az illetékes hatóságok részére.
- Teljes körű tanácsadás
A közjegyző mint független és pártatlan hatóság köteles tájékoztatni a feleket a vonatkozó jogszabályok tartalmáról, vizsgálni azt, hogy a szerződéskötésnek vannak-e nyilvánvaló akadályai (pl. szerződéskötési képesség hiánya, megtévesztés, kényszer, fenyegetés stb.), ezzel a leggyakoribb érvénytelenségi eseteket kiszűrni.
- Tulajdoni lap, cégkivonat lekérése, dokumentumok vizsgálata
A közjegyző köteles hiteles tulajdoni lap vagy cégkivonat lekérdezésével az aktuális tulajdoni viszonyokról és a képviselőként eljáró személyek képviseleti jogáról meggyőződni, illetve a felek személyazonosságát a központi nyilvántartásból ellenőrizni.
Milyen dokumentumok szükségesek a szerződéskötéshez?
- A szerződő felek személyi igazolványa/vezetői engedélye/útlevele és lakcímkártyája, adókártyája,
- cégek esetén cégjegyzékszám vagy adószám (a cégkivonat lekérdezéséhez),
- önkormányzat, alapítvány stb. esetében azok az okiratok, amelyek igazolják ezek létezését és az eljáró személy képviseleti jogát,
- ingatlan adásvétel estében további adatok és körülmények:
- Az ingatlan helyrajzi száma,
- az ingatlan vételára (több ingatlan esetében külön-külön meghatározva),
- a vételár kifizetésének módja (készpénz vagy átutalás, átutalás esetén számlaszám; saját erő vagy banki hitel, utóbbi esetben a hitelező által előírt követelményekre vonatkozó leírás vagy a hitelező elérhetősége)
- a vételár kifizetésének határideje (egy összegben vagy több részletben, pontos dátumok megadása szükséges).
Mennyibe kerül az adásvételi szerződés elkészítése?
A közjegyzői díjról ezen az oldalon talál általános információt. Az adott közjegyzői eljárásban fizetendő díjról minden esetben az eljáró közjegyzőtől kérjen tájékoztatást!
Melyik közjegyzőhöz fordulhat?
Bármely közjegyzőhöz fordulhat az adásvételi szerződés elkészítése érdekében, javasoljuk, hogy keresse az Önhöz legközelebbi közjegyzői irodát.